پسته

مقاله جامع صفر تا 100 پسته و فرآورده های طلای سبز

خرید پسته عمده آجیلی

مقاله جامع صفر تا 100 پسته و فرآورده های آن

پسته فراتر ازیک درختچه و محصول ساده است. شاید هنوز خیلی چیزها درمورد این میوه وجود داشته باشد، که شما ازآن بی خبر باشید.هم راه ما باشید تا اطلاعات کافی پیداکنید

کاشت پسته

آشنایی با پسته و درخت آن

پسته درختچه ای کوچک است که در حالت معمول قد آن از چهار یا پنج متر فراتر نمی رود. البته گاهی درخت های آن با ارتفاع 7 و 8 و حتی 10 متر هم دیده می شوند. پسته جزء میوه های گرمسیری و کویری محسوب می شود. خاستگاه آن را خاورمیانه و آسیای میانه و از جمله کشورهای ایران افغانستان و ترکمنستان می دانند. هرچند در برخی کشورهای عربی از جمله سوریه هم از دیرباز وجود داشته است.

با این حساب، خود واژه پسته، به نظر بسیاری از ادیبان، واژه ای فارسی است که از این زبان، به سایر زبانها راه یافته است. هر چند بعضی دیگر از زبان شناسان هم، این کلمه را بر گرفته از واژه بیستاکیون یونانی می دانند. در هر صورت بحث در مورد ریشه این کلمه بسیار است و موضوع اصلی این مقاله واژه پسته نیست.

پسته به صورت های گوناگونی تقسیم می شود. حتی شاید بتوان پسته کوهی را هم نوعی از این میوه دانست.

پسته کوهی میوه ای کوچک است که اگر چه از نظر اندازه شباهتی به انواع دیگر این میوه ندارد، اما از نظر مغز و مزه نمی توان شباهت های آن را انکار کرد. منظور از پسته کوهی در اینجا همان بنه است که در بعضی از شهرهای کویری به کسور هم مشهور است. میوه ای بسیار کوچک که مغزی عجیب درون آن جای گرفته است. بنه یا کسور فارغ از اندازه شباهت های زیادی به پسته دارد.

بنه مانند پسته، دارای یک پوشش نرم و خوشمزه سبز، یک پوسته چوبی محکم و نفوذ ناپذیر و یک مغز کوچک خوشمزه است. حتی اقلیم جغرافیایی رشد بنه هم تقریبا با سایر انواع پسته یکی است. البته هیچ کدام از انواع بنه، خندان نیستند. از پسته کوهی یا بنه در برخی مناطق کویری از جمله خراسان جنوبی نوعی غذای محلی به نام “رِک” درست می شود که خواص بسیاری دارد.

به میوه اصلی مورد نظرمان بر می گردیم. گفتیم این میوه، خاص سرزمین های گرمسیر و کویری است. با این توضیح می توان فهمید که این میوه نیاز به آب زیادی ندارد.

مطالب مقدماتی مورد نیاز در خصوص پسته و درخت آن را گفتیم. به سراغ کاشت آن می رویم.

خرید آجیل و خشکبار و مغز پسته -مغزچین

درخت پسته جزء درخت های مقاوم و صبور به شمار می رود

نحوه کاشت درخت پسته

قبل از اینکه نحوه کاشت این درخت را شرح دهیم باید بگوییم پسته یک میوه پاییزی است که از نظر گیاه شناسی با بادام و حتی انبه هم خانواده است. درختان نر و ماده این گیاه متفاوت هستند. به این نوع از گیاهان به اصطلاح دوپایه ای می گویند.

باردهی عمده درخت، معمولا پس از سال پنجم اتفاق می افتد. یعنی مدت جوانی و رسیدن به بلوغ میوه دهی در این درخت 5 سال طول می کشد. بعد از 5 سال نیز معمولا ثمردهی این درخت به صورت یک سال در میان صورت می گردد که این مورد به عوامل مختلفی بستگی دارد. البته می توان میزان باردهی درخت را در سال کم بارده با رعایت اصولی خاص تا حدودی افزایش داد. ولی باز هم میزان ثمردهی درخت در سال مخصوص ثمردهی با سال استراحت، قابل مقایسه نیست.

در خصوص نحوه کاشت  درخت پسته باید بگوییم، اصولا درختی که شرایط سخت کویر را تحمل می کند، نباید یک درخت نازک نارنجی باشد. خاک های عمیق شنی بهترین محیط، برای این درخت به حساب می آیند، اما توانایی آن به نحوی است که می توان امید رشد درخت در سایر خاک ها را هم داشت. کاشت این درخت به دو شکل مقدماتی گلدانی و  مستقیم درون خاکی صورت می پذیرد.

در خصوص درخت پسته، نکته مهم، نه کاشت درخت، بلکه مراقبت های بعد از کاشت آن است. اگرچه گفتیم این درخت، درخت مقاوم و صبوری است، اما هوس کاشت گلدانی این درخت در آپارتمان های بسته و نیمه تاریک به سرتان نزند. در صورت کاشت گلدانی باید ابتدا بذر آن را خیسانده و در عمق 3 الی4 سانتی متری خاک بکارید. سپس آن را  داخل یک پلاستیک سیاه با مخلوطی از ماسه و کود مرغوب زراعی گاوی به عمق 25 الی 30 سانتی متر قرار دهید. اگر شرایط را درست رعایت کنید، حدود یک هفته ای طول می کشد تا بذر جوانه بزند.

این تازه شروع کار است، باید بذرهای جوانه زده را به گلدان های سوراخ دار منتقل نموده و سه الی چهار سال از آنها مراقبت کنید. بعد از این مدت تبدیل به نهال آماده به کشت مستقیم می شوند.

خرید آجیل و خشکبار مغزچین

رعایت فاصله بین درختان پسته در کاشت مستقیم بسیار مهم است.

کاشت مستقیم

این میوه مخصوص بیابان و کویر است و نور مستقیم خورشید مهم ترین خصوصیت بیابان و کویر به حساب می آید. گرمای شدید هم از موارد مورد نیاز برای رشد این درخت است. در کاشت مستقیم، فواصل منظم بین درختچه ها فراموش نشود. کارشناسان فاصله 4 الی 5 متری بین دو درخت را کافی می دانند. فصل کاشت را هم از یاد نبرید. زمان کاشت مستقیم درخت، زمانی است که به خواب زمستانی فرو رفته باشد. عمق سه متری خاک برای کاشت مستقیم نهال این درخت کافی است. جهت مطالعه بیشتر در زمینه کاشته پسته می توانید به دیگر مقالات موجود در مجله مغزچین مراجعه نمایید.

فصل برداشت

میوه این درخت، از اوایل تابستان شروع به رشد کرده و در اوایل پاییز آماده چیدن و برداشت می شود. به عبارت دقیق تر، وقتی پوشش نرم اولیه میوه، از رنگ سبز به قرمز مایل به زرد درآمد، یعنی میوه این درخت در حال آماده شدن برای چیدن است. در این حالت پوسته آن، کم کم سخت تر شده و در مدت کوتاهی از میوه جدا می شود. بعد از افتادن پوسته، رشد میوه بیشتر در مغز آن اتفاق می افتد.

با این حال با توجه به اینکه این درخت، در مناطق مختلف ایران رشد می کند، گاهی زمان برداشت میوه در مناطق مختلف کشور کمی متغیر است. یزد، کرمان، خراسان جنوبی و مناطقی از استان سمنان مراکز اصلی کاشت درخت پسته در ایران به حساب می آیند. در ادامه فصل برداشت آن، در این مناطق به صورت جداگانه توضیح داده می شود.

خرید آجیل و خشکبار مغزچین

فصل برداشت پسته در ایران از مرداد ماه تا پایان آبان متغیر است.

فصل برداشت در یزد

از یزد شروع می کنیم. شهرهای بافق و مهریز میزبانان این طلای سبز در این استان هستند. جایی که از اواسط شهریور هر سال صدور این میوه از ترمینالهای مخصوص این شهرها به سراسر کشور شروع می شود. البته گاهی این روند تا پایان مهر ماه هم طول می کشد.

فصل برداشت در خراسان

به شرق کشور می رویم. خراسان بزرگ. البته کشت پسته بیشتر در مرکز و جنوب استان خراسان رواج دارد. هرچند اسفراین در خراسان شمالی هم به نوعی جزء مراکز مهم کشت این محصول به شمار می آید. شهرهایی مثل سبزوار، بردسکن، فیض آباد، نیشابور و گناباد قطب تولید این میوه در خراسان رضوی هستند. برداشت پسته خراسان رضوی و شمالی یکی دو هفته ای زودتر از استان یزد شروع شده و تا پایان مهر ادامه دارد. البته پسته چینی در شهرهای فردوس و سربیشه و قائن در استان خراسان جنوبی معمولا در اوایل مهر ماه به پایان می رسد.

فصل برداشت در کرمان

به کرمان می رویم. جایی که اصلی ترین مرکز تولید این میوه در کشور است. تقریبا تمام زمین های استان کرمان مستعد کاشت این درخت هستند. اما باغ های پسته شهر رفسنجان شهرت بیشتری دارند. شهربابک، سیرجان، زرند و خود شهر کرمان، دیگر شهرهای پسته خیز ایران هستند. بیشترین پایانه های ضبط و صدور پسته ایران در این استان واقع هستند. در بسیاری از موارد، مقداری از این میوه، در این شهرها به منظور تازه خوری و ارسال به سراسر کشور، به صورت نارس چیده می شود.

به این منظور از هفته های آخر مرداد میوه هایی را که هنوز پوشش نرم خود را بر تن دارند از درخت جدا کرده و به نقاط مختلف می فرستند. پسته چینی در کرمان مثل بسیاری از شهرهای پسته خیز دیگر تا اواسط آبان ادامه دارد.

فصل برداشت در دامغان

زرندیه و دامغان دیگر مناطق کشت این میوه در ایران به حساب می آیند. بخشهایی از استان های سمنان و مرکزی که به علت سردتر بودن هوا در آنجا، چیدن این میوه از اواسط شهریور شروع شده و معمولا تا پایان مهر ادامه دارد. جهت مطالعه بیشتر در زمینه اینکه فصل برداشت پسته چه زمانی و در کدام 4 منطقه می باشد؟ می توانید به دیگر مقالات موجود در مجله مغزچین مراجعه نمایید.

 

ارزش غذایی پسته

ویتامین های گروه ب که به ویتامین های سیستم ایمنی معروفند در مغزِ این میوه به وفور یافت می شوند. مخصوصا ویتامین ب16 و ویتامین ب 4 . می توان گفت، تقریبا انواع ویتامین ها و مواد معدنی در این محصول عجیب دیده می شوند.

فارغ از ویتامین ها و مواد معدنی، پسته ارزش غذایی بالایی هم دارد. خواص آن امروزه بر کمتر کسی پوشیده است. از اهمیت برای قلب گرفته، تا تاثیر آن بر روی پوست. حتی چربی آن از نوع چربی های مفید و لازم برای بدن است. مغز شیرین آن حتی می تواند کمبود آهن و کم خونی را هم تا حد زیادی جبران کند. همچنین این مغز، جزء منابع اصلی فیبر به حساب می آید. البته ارزش غذایی نوع خام و شور این میوه با هم متفاوت است. شما می توانید در جدول زیر این تفاوت ها را مشاهده نمایید.

ارزش غذایی مغز پسته

جدول مقایسه ارزش غذایی پسته خام و بوداده (با نمک)

همانطور که می بینید میزان چربی مضر یا همان کلسترول در مغز صفر است ولی در عوض انواع چربی های مفید در این ماده غذایی انباشته شده است. این نکته را هم بگوییم، مطمئنا ارزش غذایی نوع تازه و مرغوب آن، از ارزش غذایی انواع کهنه و بی کیفیت، بیشتر است. برای تهیه انواع با کیفیت باید از فروشگاه معتبری خرید کنید. فروشگاه اینترنتی مغزچین جزء فروشگاههای معتبر و شناخته شده ای است که می توانید به راحتی به آن اعتماد کنید. جهت مطالعه بیشتر در زمینه ارزش غذایی پسته در 100 گرم مغز می توانید به دیگر مقالات موجود در مجله مغزچین مراجعه نمایید.

خرید پسته آجیلی

پسته دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است.

انواع پسته

همانطور که گفتیم پسته در ایران انواع مختلفی دارد. از قدیم نوع پسته را با رقم مشخص می کردند. معمولا این ارقام یا از نام اولین تکثیردهنده آن نوع گرفته شده است و یا با توجه به شکل ظاهری آن نام گذاری شده اند. در هر صورت پسته رقم اکبری، رقم احمدآقایی، رقم کله قوچی و رقم فندقی جزء برندهای مشهور در ایران هستند. البته رقم های عباسعلی، شاه پسند، خنجری و بادامی هم جزء ارقامی هستند، که طرفداران خاص خودشان را دارند. در ذیل مختصری در باره هر کدام از این ارقام توضیح خواهیم داد. جهت مطالعه بیشتر در زمینه شناخت جامع انوع پسته در ایران می توانید به دیگر مقالات موجود در مجله مغزچین مراجعه نمایید.

خواندن
خرید خلال پسته بهداشتی برای تولید حلوا شکری

رقم اکبری

گل سرسبد پسته در جهان به حساب می آید. این رقم مخصوص ایران است و در جاهای دیگر جهان به این کیفیت یافت نمی شود. مغز کشیده و بادامی شکل و نیز درصد بالای خندان بودن، آن را به یک کالای لوکس و مجلسی تبدیل کرده است. البته مزه مطبوع و ترد این نوع نیز اهمیت زیادی دارد. درآوردن مغز رقم اکبری به سادگی انجام پذیر است. در کل رقم اکبری مصداق بارز این ضرب المثل است که: مشک آن است که خود ببوید، نه آن که عطار بگوید. شکل ظاهر این رقم کاملا از سرّ درون آن خبر می دهد.

البته اگر چه خصوصیات مثبت رقم اکبری بسیار زیاد هستند، اما نباید از برخی معایب درخت آن هم صرف نظر کرد. به صورت کلی حساس بودن درخت این رقم در مقابل بعضی از آفت از جمله پسیل و نیز سال آوری را جزء معایب اصلی آن می دانند. منظور از سال آوری این است که درخت رقم اکبری، حتی در بهترین حالت رسیدگی هم میزان ثمردهی آن در هر سال فرق می کند. به عبارت بهتر رقم اکبری جزء نژادهایی است که یک سال بسیار پربار است و در سال بعدی ثمر و میوه آن به طرز کاملا محسوس کاهش می یابد و حتی در برخی موارد به نصف و حتی کمتر می رسد.

این خصوصیت در انواع مختلف درخت پسته دیده می شود. با این حال مزایا و کیفیت رقم اکبری به حدی است که کمتر معایب آن به نظر می آیند. در مجموع، رقم اکبری اولین گزینه برای صادرات به خارج کشور به حساب می آید و به نوعی برند پسته ایران در جهان رقم اکبری است.

پسته و مغز پسته رقم اکبری

پسته و مغز پسته رقم اکبری

رقم احمدآقایی

همانطور که گفته شد نام رقم انواع پسته از نام اولین تکثیر کننده یا گسترش دهنده آن محصول گرفته شده است. طبق اسناد معتبر، احمد آقا فروتن اولین تولیدکننده این محصول در نوق رفسنجان بوده است. رقم احمدآقایی به خاطر دراز و کشیده بودن بهترین گزینه برای تهیه خلال به حساب می آید. به همین دلیل توانسته حجم بالایی از بازار این میوه را از آن خود کند. می توان گفت در مجموع احمد آقایی پرفروش ترین رقم در ایران است. احمد آقایی جزء ارقام دیر رس در ایران می باشد. درصد خندانی این رقم هم بسیار بالاست که خود یکی از شاخص های تعیین کیفیت این میوه به حساب می آید.

رنگ مغز این رقم، معمولا قرمز مایل به ارغوانی است. اگر چه این رقم از نظر کیفی و قیمتی بعد از رقم اکبری قرار می گیرد اما همچنان جزء ارقام لوکس به شمار می رود. جهت مطالعه بیشتر در زمینه پسته احمد آقایی می توانید به دیگر مقالات موجود در مجله مغزچین مراجعه نمایید.

پسته و مغز پسته رقم احمد آقایی

پسته و مغز پسته رقم احمد آقایی

رقم کله قوچی

طعم مطبوع، مغز درشت و درصد بالای خندان بودن، باعث شده رتبه سوم پسته ایران از نظر بسیاری از کارشناسان در اختیار رقم کله قوچی باشد. این رقم به نام حاج شریفی هم معروف است. حاج شریفی اولین شخصی بود که این رقم را در روستای دهنو رفسنجان پرورش داد. امروزه علاوه بر کرمان این رقم در سایر استان های پسته خیز ایران هم رشد داده می شود. از مشخصات خاص رقم کله قوچی مغز سنگین آن نسبت به ارقام دیگر است. به طوری که گاهی وزن هر مغز کله قوچی به بیش از نیم گرم می رسد. به همین دلیل هر کیلوگرم رقم کله قوچی تعداد کمتری را نسبت به سایر ارقام در بر بگیرد.

معمولا پسته هایی که دارای مغز سنگین هستند، کمتر برای تهیه فراورده های تجاری مغز از قبیل گرانول و خلال و چیپس، مورد استفاده قرار می گیرند. رنگ مغز رقم کله قوچی سبز مایل به خاکستری است.

قیمت و خرید پسته فندقی

پسته فندقی جزء انواع خندان پسته به حساب می آید.

رقم فندقی

گاهی به نام پسته اوحدی هم خوانده می شود. با توجه به شکل ظاهری آن نام فندقی را برای آن برگزیده اند. قیمت آن نسبت به بسیاری از ارقام، پایین تر است. شاید مهمترین دلیل، اندازه کوچک تر آن نسبت به سایر ارقام باشد و گر نه در طعم و مزه، تفاوتی با دیگر ارقام ندارد. به همین دلیل طرفداران پر و پا قرصی در بازار آجیل دارد. مخصوصا که برای آجیل مخلوط یا چهار مغز بیشتر از این رقم استفاده می شود.

رقم فندقی به علت ریز بودن تعداد بیشتری را در هر کیلوگرم شامل می شود. به طور متوسط 1000 تا 1100 عدد از رقم فندقی جرمی معادل یک کیلوگرم را تشکیل می دهند. یعنی وزن هر عدد میوه کامل، کمتر از یک گرم است. شاید یکی از مهمترین دلایلی که نزدیک به 60 درصد باغات پسته استان کرمان را رقم فندقی تشکیل می دهد، همین باشد.

جهت مطالعه بیشتر در زمینه پسته فندقی می توانید به دیگر مقالات موجود در مجله مغزچین مراجعه نمایید.

سایر انواع پسته

چهار رقم اصلی و پر طرفدار پسته را گفتیم. در ادامه به صورت تیتروار، چهار رقم دیگر موجود در ایران را معرفی می کنیم.

رقم عباسعلی: رقم بومی دامغان که از نظر ظاهری بی شباهت به رقم احمدآقایی نیست

.

رقم شاه پسند: این نوع از پسته هم جزء ارقام مخصوص دامغان به شمار می رود. رقم خندان و دست چین شده شاه پسند جزء برندهایی است که برای صادرات به کشورهای دیگر نیز، از آن استفاده می شود.

رقم خنجری: شکل کشیده این رقم باعث شده تا نام خنجری برازنده آن باشد. رقم خنجری از انواع ارقام مرغوب دامغان به حساب می آید.

رقم بادامی: بسیار شبیه رقم خنجری است و در خیلی از موارد به صورت مخلوط با رقم خنجری عرضه می شود. ولی در کل جثه کوچکی دارد و از همه ارقام، کوچک تر است.

اگر چه انواع پسته را توضیح دادیم اما باز برای تهیه این آجیل باید دقت کافی رو کیفیت و تازگی محصولی که می خرید، داشته باشید. فروشگاه اینترنتی مغزچین شما را به یک خرید مطمئن و با کیفیت دعوت می کند.

فرآوری آجیل و خشکبار و پسته صنایع غذایی مغزچین

در فراوری پسته انواع پسته های مرغوب از پسته های نامرغوب جدا می شوند.

فرآوری پسته

با اینکه استان های کرمان، خراسان، دامغان، مرکزی و قسمتهای از فارس،  با چیزی نزدیک به 300 هزار هکتار زمین زیر کشت، رتبه اول زمین های زیرکشت پسته در جهان را به ایران اختصاص داده اند، اما با این حال متاسفانه در حال حاضر، آمریکا به عنوان اولین تولید کننده این میوه در جهان شناخته می شود. یکی از دلایل اصلی این امر را در فراوری این میوه می توان جستجو کرد.

وجود تکنولوژی های برتر از قبیل دستگاههای اتوماتیک دسته بندی، اصلاح ژنتیکی محصول، و به طور کلی وجود روشهای پیشرفته فرآوری باعث شده که علی رغم کیفیت برتر این میوه در ایران، رتبه اول تولید، در اختیار آمریکا باشد. اما فراوری یعنی چه؟

طبیعی است که بخشی از محصوص هنگام تولید، دارای کیفیت پایین و حتی در پاره ای از موارد غیر قابل مصرف باشد. فراوری به معنای ساده، یعنی اینکه تولید محصول با کیفیت پایین یا غیر قابل مصرف را به حداقل برسانیم.

فراوری مراحل مختلفی دارد که از پوست گیری و شست و شوی اولیه شروع شده و به دسته بندی نهایی، منتهی می شود. ابتدا مراحل فراوری این میوه را به صورت خیلی مختصر بیان نموده و سپس به سراغ انواع روشهای فراوری می رویم.

روش های فراوری پسته

فراوری پسته در ایران و جهان به چهار روش ذیل انجام می گیرد:

فراوری سنتی: در این روش به جز مرحله اول فراوری که در ذیل توضیح داده شده است، تمام مراحل دیگر به وسیله دست و کاربر، انجام می گیرند. این روش پرهزینه ترین و کندترین روش ممکن است. امروز در کمتر جایی مراحل فراوری این میوه، به صورت سنتی انجام می گیرند.

فراوری نیمه مکانیزه: این روش هم نه مثل روش اول، ولی باز هم روش پر هزینه و کم سودی به حساب می آید. پوست گیری و تمیز کردن توسط دستگاههای مکانیکی و با دقت نسبتا متوسطی انجام گرفته و این محصول برای خشک شدن در زیر نور آفتاب آماده می شود.

فراوری مکانیزه: این روش، روش مقرون به صرفه و سریعی است. در این روش تمام مراحل فوق و حتی خشک کردن به وسیله دستگاههای مکانیزه انجام می گیرد.

فراوری مکانیزه هوشمند: این روش سریع ترین راه فراوری این میوه در جهان به جساب می آید. طوری که حتی دسته بندی پسته ها هم به وسیله دستگاههای کاملا هوشمند و با دقت بالا انجام می پذیرد. نتیجه استفاده از این روش، به دست آوردن میوه های یک دست و خندان در بسته بندی های شیک و قابل قبول می باشد. امروزه بیشتر کشورهای عرضه کننده این میوه از این روش استفاده می کنند.

جهت مطالعه بیشتر در زمینه فرآوری پسته می توانید به دیگر مقالات موجود در مجله مغزچین مراجعه نمایید.

مراحل فراوری سنتی

پوست گیری: اولین مرحله از فراوری، پوست گیری به وسیله دستگاه است. در این مرحله پوست فوقانی و نرم میوه، جدا می شود.

شست و شو: بلافاصله بعد از پوست گیری عمل شست و شوی آن شروع می شود. این فرایند باعث می شود تا اثرات باقیمانده از پوست قبلی کاملا محو و رنگ پسته یک دست و درخشان شود.

آشغال گیری: در این مرحله مواد غیر مربوط احتمالی و یا انواع غیر قابل استفاده جدا می شوند.

انداختن در حوضچه آب: در این مرحله اگر شیء غیر مربوطی یا تکه هایی از پوست فوقانی در بین این محصول باقی مانده باشد، به راحتی تشخیص داده می شود. پوست نرم چون سبک است، روی آب شناور مانده و به راحتی جداسازی می شوند.

خواندن
صفر تا ۱۰۰ صادرات مغز پسته به دبی امارات

گوگیری: گو همان تکه های پوست نرم و خشک هستند. در این مرحله هم باز به وسیله دستگاهی غلتک مانند تکه های پوست یا همان گوها جدا شده و پسته های مرغوب و تمیز به داخل دستگاه ضبط این میوه راه می یابند.

نم گیری: برای به دست آوردن مغز مرغوب باید میزان رطوبت موجود در آن به 4 تا 6 درصد برسد، تا امکان رشد انواع باکتری ها و قارچ ها میسر نباشد. برای نیل به این منظور در ترمینال های ضبط این میوه از دستگاه مخصوص نم گیر استفاده می کنند.

جداسازی اولیه: جداسازی جزء مراحل نهایی فراوری به حساب می آید. در جداسازی اولیه پسته های کوچک و مشکوک از بقیه جدا شده تا پسته ها یک دست و مرغوب شوند.

جداسازی نهایی: این روش به دو صورت سنتی (دستی) و هوشمند انجام می گیرد. در روش سنتی این محصول در مقابل دیده کاربران قرار گرفته و موارد کوچک، بد شکل، نا منظم، دهان بسته و غیرخندان از بقیه جدا می شوند. در روش هوشمند تمام این کارها به وسیله دستگاه هوشمند انجام می گیرند.

البته در آخرین مرحله در صورت نیاز مجددا تمام پسته های دسته شده و طبقه بندی شده را خشک می کنند تا رطوبت آنها به زیر 6 درصد برسد. این روش هم مانند روش قبلی یا به صورت طبیعی در هوای آزاد زیر نور خورشید انجام می گیرد، و یا به وسیله دستگاه مخصوص خشک کن، رطوبت آن ها را به حد استاندارد و مطلوب می رسانند.

فرآوری پسته و آجیل و خشکبار مغزچین

فراوری پسته مراحل مختلفی دارد.

فرآورده های پسته

مغز پسته

مغز، محصول همان انواع پسته هایی است که در بالا توضیح داده شد. هر چه مراحل فراوری و دسته بندی با دقت و کیفیت بالاتری انجام گرفته باشد، مغز با کیفیت تری به دست می آید. به طور کلی، فاکتور اصلی تعیین کیفیت این میوه، مغز آن است. فاکتورهایی از قبیل خندان بودن و اندازه و شکل انواع آن اگر چه تا حدودی اهمیت دارند، اما همه این عوامل، زمانی هویت می یابند که مغز به دست آمده مرغوب باشد و گر نه مشخص است که محصول درشت خندان، با مغز بی کیفیت ارزشی نخواهد داشت.

اصولا مغز پسته های ایران به دلیل داشتن اقلیم مساعد این گیاه دارای مرغوبیت و کیفیت خاص و ویژه ای است که پسته ایران را در سطح جهان نامدار نموده است.

با این مقدمه باید بگوییم که به طور کلی مغز این میوه در ایران به سه گروه تقسیم می شود.

گروه اول مغزهای کال هستند. اگر این میوه را قبل از اینکه کاملا برسد، بچینیم، با مغز کال آن، روبرو خواهیم بود. تعجب نکنید. مغز کامل به خاطر مزه خاصش طرفداران خاص خودش را دارد.

جهت خرید مغز پسته کال سبز می توانید به فروشگاه اینترنتی شرکت صنایع غذایی مغزچین مراجعه نمایید.

گروه دوم مغزها، مغزهای پسته های دهان بسته، هستند. اهمیت این نوع از مغزها، بهداشتی تر بودن آنهاست. این مغزها کمتر در فضای باز و آلودگی های محیطی قرار می گیرند. چرا که پسته های دهان بسته را با دستگاه های مخصوص شکسته و مغز آنها را در آورده و بلافاصله بسته بندی می کنند.

نوع سوم مغزها، مغزهای سبز هستند. این مغزها به نوعی رایج ترین و پرطرفدارترین مغزهای موجود در بازار به شمار می روند.

اما آیا به جز مصرف مستقیم؛ مغز این محصول مصارف دیگری هم دارد؟

جهت خرید مغز پسته درجه 1 می توانید به فروشگاه اینترنتی شرکت صنایع غذایی مغزچین مراجعه نمایید.

خلال پسته

خلال، رایج ترین و با ارزش ترین فراورده این میوه به شمار می رود. البته که کیفیت خلال، ارتباط مستقیمی با کیفیت مغز آن دارد. کشیدگی قد و قامت، رنگ سبز و روشن و بدون پوست بودن، از جمله عواملی است که کیفیت خلال را تعیین می کنند. توجه داشته باشید، از هر کیلو پسته مرغوب درجه یک فروشگاه مغز چین، می توان بین 400 تا 450 گرم مغز به دست آورد. اگر مغز شما هم درجه یک باشد، می شود با رعایت همه اصول از هر 400 تا 450 گرم مغز هم چیزی کمتر از نصف این مقدار، خلال تهیه کرد.

به یاد داشته باشید خلال درجه یک باید از مغز درجه یک خشک شده تهیه گردد. با این توضیح می شود گفت از هر کیلو گرم پسته مرغوب حدود  200 تا 250 گرم خلال مرغوب تهیه می شود. خلال، استفاده های زیادی دارد. جدا از رنگ و طعمی که به انواع غذاها و شیرینی جات می بخشد، باعث جذاب تر شدن آنها نیز می شود. بسیاری از انواع کیک ها و بستنی ها با خلال پسته طعم و رنگ دیگری می گیرند.

مخصوصا اگر خلال استفاده شده با کیفیت و مرغوب باشد. البته باید دقت داشته باشید خلال پسته ای که می خرید دارای رنگ و بوی طبیعی و تازه باشد. خلالی که بوی کهنگی بدهد، به درد مصرف نمی خورد و بسیاری از ارزشهای غذایی خود را از دست داده است.

بسته بندی خلال هم اهمیت خاص خودش را دارد. البته که کیفیت واقعی و رنگ و تازگی خلال اهمیت بیشتری دارد، اما بسته بندی مرغوب هم می تواند به کالا هویت ببخشد. تقریبا از تمام انواع پسته ها می توان خلال تهیه کرد، اما انواع مغزهای درازتر، گزینه بهتری برای تهیه خلال هستند. فروشگاه اینترنتی مغزچین می توانید گزینه مناسبی برای تهیه خلال پسته مرغوب باشد.

گرانول پسته

گرانول پسته یا پسته گرانول شده همان مغز است که در اندازه های مختلف خرد و کوچک می شود. یعنی اگر کیفیت گرانول بالا باشد، از نظر طعم و مزه  هیچ تفاوتی با خود مغز پسته نخواهد داشت. معمولا گرانول را از مغز پسته های دهان بسته تهیه می کنند. بدین صورت که پسته های دهان بسته را با دستگاه مخصوص شکسته و مغز آن را به گرانول تبدیل می کنند. به گرانول پسته، مغز پسته دندانه هم می گویند.

این محصول معمولا از مغزهای کوچک تر تهیه می شود. مغزهای به اصطلاح کوچک و  نخودی را از سایر مغزها جدا کرده و به گرانول تبدیل می کنند.

از نظر کیفیت در واقع دو نوع گرانول پسته در بازار موجود است. گرانول با پوست و گرانول دو پوست شده. گرانول دو پوست شده یعنی اینکه قسمت بیشتری از مغز آن جدا شده است و به همین دلیل کیفیت و قیمت بیشتری دارد. علاوه بر آن، سایز مغز گرانول شده هم بنا بر نوع کاربرد متفاوت است.

بر این اساس گرانول در سه اندازه مختلف تولید می شود. نوع اول، برای استفاده در انواع گز و معجون که مسلما اندازه بزرگتری دارد.

نوع دوم گرانول پسته، بیشتر در صنعت بستنی سازی و شیرینی پزی مورد استفاده قرار می گیرد که اندازه آن هم از نوع اول کوچکتر است. سومین نوع گرانول از نظر اندازه، در آشپزی و تهیه انواع دسر، مورد استفاده قرار می گیرد و کوچک ترین نوع گرانول به حساب می آید.

شاید شما هم متوجه شده باشید که خرید گرانول پسته نسبت به خرید مغز، به بررسی بیشتری نیاز دارد. چرا که کیفیت مغز پسته را تا حدودی زیادی می توان از روی مشخصات ظاهری آن تشخیص داد، ولی تشخیص کیفیت گرانول از روی ظاهر مشکل است.

مخصوصا وقتی به صورت بسته بندی عرضه می شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم گرانول پسته را از فروشگاههای معتبر از قبیل فروشگاه اینترنتی مغزچین تهیه فرمایید.

چیپس پسته

چیپس پسته هم مانند گرانول از مغز پسته های دهان بسته تولید می شود. البته تفاوت چیپس با گرانول این است که، برای تهیه گرانول، معمولا مغز، به صورت عمودی کوچک می شود، اما برای تهیه چیپس، مغز را به صورت لایه های بسیار نازک و پهن در می آورند و رطوبت آن را کاملا می گیرند.

یپس باید کاملا خشک باشد. چرا که کوچکترین رطوبتی، می تواند کیفیت آن را به شدت پایین آورد.

گرفتن رطوبت مغز، به وسیله دستگاه مخصوص انجام می گیرد. کیفیت چیپس این محصول هم مانند خیلی دیگر از فراورده های دیگر این محصول ارتباط مستقیم به کیفیت مغز پسته دارد. هر چه کیفیت مغز بیشتر باشد، کیفیت چیپس هم بیشتر خواهد بود.

خرید و قیمت چیپس پسته سبز-مغزچین

بفرمایید چیپس پسته درجه یک

اصولا کسانی که از فراورده های مغز پسته در صنایع مختلف استفاده می کنند ترجیح می دهند که فراورده مورد استفاده، دارای وزن کم و حجم بالا باشد و استفاده از چیپس در چنین مواقع بسیار عالی خواهد بود. چرا که هم وزن بسیار پایینی دارد و هم نسبت به وزن، حجم بالایی را از خود نشان می دهد. تنها نکته ای که در اینجا اهمیت دارد کیفیت محصول است.گاهی فروشگاه های مختلف و عموما غیر معتبر تهیه کننده چیپس پسته، برای جلب مشتری، ترجیح می دهند از بسته بندی های شیک و جذاب استفاده کنند، تا کیفیت محصول تحت الشعاع قرار گیرد.

در این گونه مواقع پیشنهاد می کنیم برای تهیه محصولاتی که کیفیت آنها از ظاهر و بسته بندی جذاب اهمیت بیشتری دارند، خریدتان را از فروشگاه های معتبر انجام دهید.

فروشگاه اینترنتی مغزچین برای تهیه محصولاتی از قبیل گرانول و چیپس این محصول گزینه بسیار مناسبی می تواند باشد. چرا که تجربه نشان داده کیفیت پسته و مغز پسته این فروشگاه بسیار بالاست و فراورده های مغز پسته آن به کشورهای مختلف صادر می شوند.

جهت خرید چیپس پسته سبز درجه 1 می توانید به فروشگاه اینترنتی شرکت صنایع غذایی مغزچین مراجعه نمایید.

مغز پسته دو پوست سبز ممتاز

پسته و مغز آن جزء کالاهای لوکس به شمار می آورد. اما گاهی لازم است حتی یک کالای لوکس هم برجسته تر شود. مغز دو پوست در واقع کالای لوکسی است که برجسته شده است. اگر پوسته مغز را جدا کنیم با مغزی سبزرنگ و ممتاز روبرو خواهیم شد که مغز دو پوست نام دارد. مغز دو پوست اغلب از پسته های کال به دست می آید. چرا که مرغوبیت و کیفیت بیشتری خواهد داشت. این کار توسط دستگاه انجام می گیرد. معمولا مغزهای دو پوست پس از تهیه، مجددا توسط دستگاه، دسته بندی می شوند تا یک دست و هماهنگ باشند.

مغز دو پوست استفاده های زیادی دارد. کارخانه های شکلات سازی، سوهان، باقلوا و کارخانجات تهیه ژامبون و کالباس از صنایعی هستند که در محصولاتشان از مغز دو پوست استفاده می کنند. البته گاهی از مغز دو پوست برای تزئین انواع غذاها و دسرها هم استفاده می شود. مغز دو پوست هم فراورده ای است که کیفیت مغز به آن هویت می بخشد. یعنی هر چه کیفیت پسته اولیه بالاتر باشد، مطمئنا مغز دو پوست بهتری در اختیار خواهیم داشت.

البته یک نکته را هم مد نظر داشته باشید و آن اینکه مغز دو پوست، پوسته اصلی خود را از دست داده و بسیاری از خواص مغز این میوه هم در پوسته اولیه آن نهفته است. یعنی مغز دو پوست خواص کمتری نسبت به مغز کامل پسته دارد.

خرید و قیمت پسته دو پوست

مغز پوسته دو پوست ممتاز مغزچین

اصولا تشخیص کیفیت فراورده های مغز از خود پسته مهم تر است. چرا که تا حدود زیادی کیفیت پسته از روی ظاهر آن هم قابل تشخیص است. اما در تهیه و خرید مغز پسته باید دقت بیشتری کنید. مهمترین مساله خرید از فروشگاه های معتبری است که امتحان خود را پس داده اند. فروشگاه اینترنتی مغزچین از جمله آن فروشگاه هاست.

جهت خرید مغز پسته دو پوست صادراتی می توانید به فروشگاه اینترنتی شرکت صنایع غذایی مغزچین مراجعه نمایید.

1 نظر در “مقاله جامع صفر تا 100 پسته و فرآورده های طلای سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *